Start a new topic

Betala parkering

Försöker använda SEQR-appen (iPhone) så ofta jag kan när jag parkerar men vanligtvis slutar det med att jag får använda en konkurrerande app istället eller kreditkortet. Detta på grund av att appen är så dålig jämfört med tex EasyPark eller SMS Park.

Följande saker hoppas jag att SEQR prioriterar att snabbt lägga in i appen:

1. Även kunna använda en områdeskod för att starta parkering samt även kunna söka upp denna via kartfunktion för att slippa leta reda på en fysisk p-automat.

Som det är idag måste man först gå fram till en p-automat vilket ju är rätt idiotiskt när man kan lösa det som konkurrenterna. Dessutom måste mobiltäckning finnas eftersom man måste fota av QR-koden och den skall checkas av med SEQR-servrar.

Saknas datauppkoppling kommer man inte vidare i appen och kan inte starta parkering. Det går inte heller spara ned bild på QR-koden så man kan fota av den, gå till plats med täckning och sedan starta parkering. Hur ofta är det inte dålig täckning i p-garage!!

2. Ha ett förändringsbart längd/slut på parkeringstiden samt påminnelser om att kunna förlänga innan den går ut.

Idag måste man som vid kontaktbetalning, i förhand välja en fast tid man vill parkera. Den går inte ändra i efterhand (!?). Enligt mig helt förkastligt 2017!

Bifogar bild på hur det såg ut för mig vid Huddinge sjukhus nya p-garage tidigare idag. Använde då istället SMS Park och kunde aktivera parkeringen så fort jag åkt upp till gatuplan med hissen.

Fundera på hur många tillfällen som ovan brister starkt påverkar ens möjlighet att snabbt och enkelt kunna använda SEQR för att betala parkering.

Hur stor chans är det att ovan funktioner släpps i appen...?

5 people like this idea
1 Comment

Hej Mischel!

Tack för din utförliga feedback!

1. Är det en parkeringsplats man aldrig varit vid tidigare måste man som du säger scanna QR-koden innan man kan genomföra köpet, men är det en parkering du ofta använder kan du gå till Parkering (vilket du hittar i appens meny under Tjänster) och du får då upp en lista med senaste besökta parkeringsplatser och påbörja din parkering direkt från appen utan att scanna! Jag förstår dock att det är jobbigt när man står i ett parkeringshus utan att komma åt nätverket.
  2. Som du säger går det inte att korta ned parkeringstiden, vilket är något som bestämts av Q-Park när de integrerades i vår app. Däremot kan man alltid förlänga parkeringen direkt i appen. Det gör du genom att gå till Tjänster -> Parkering i menyn och klicka på den aktiva parkeringen. Då får du valet att förlänga den. Påminnelser kan du däremot få via sms när parkeringen börjar närma sig sitt slut. Det är något du väljer när du genomför köpet av biljetten!
Jag kommer dock självklart att ta din feedback vidare till våra utvecklare så hoppas jag att det kommer någon funktion som passar dig i framtiden!

Ha en riktigt fin dag! :)
// Malin

Login or Signup to post a comment